אין ספק שהיום כל עסק חייב להתפתח בזירה האינטרנטית. אם עד לפני עשר או עשרים שנה אנשים הרבה פחות השתמשו באינטרנט כדי לחפש שירותים, היום כשאדם מחפש משהו הוא ישר מקליד בגוגל ומופיעים לו עשרות אתרי תדמית. כל עסק שרוצה למשוך לקוחות חייב לשווק את עצמו ברשת.
("אם אתה לא שם אתה לא קיים" בגרסת דור המילניום.)
הרשת גם מספקת פלטפורמה נפלאה לבעלי עסקים קטנים – אם פעם כדי להשיג שטח פרסומי בעל העסק היה צריך לקנות שטח פרסומי בעיתון, בשלטי חוצות או ברדיו, דבר שלא תמיד מתאפשר לעסק קטן – היום כולם יכולים להגיע אליו בלחיצת כפתור, וכל מה שהוא צריך לעשות הוא לדאוג לאתר תדמית מוצלח ברשת.
אז מהי תדמית מוצלחת?
כשבעל העסק מתחיל לחשוב על הייצוג שלו ברשת, ראשית עליו לברר שני גורמים מהותיים:
מהו קהל היעד של העסק? מיהו הלקוח הממוצע שהעסק פונה אליו?
מה העסק מציע?
קהל היעד הוא הציבור אליו פונה העסק. אם העסק עוסק בשרברבות, הוא מציע שירותי תיקונים, וקהל היעד שלו יהיה אנשים הזקוקים לתיקונים, בדרך כלל בדחיפות.
אם העסק הוא סטודיו לשוקולד, הוא מציע מוצרים לקנייה וסדנאות שוקולד. קהל היעד הוא אנשים המחפשים שוקולד בוטיק ומשפחות או זוגות המעוניינים לבלות בסדנא.
אחרי הבנה של קהל היעד והתחום המדויק של העסק, יש לחשוב על החיבור ביניהם:
3. מה העסק מציע שתואם לרצונות של הלקוח המיועד?
כלומר, מה מיוחד בסטודיו הספציפי שלך, או בעסק השרברבות? איך לשווק אותו כך שהלקוח יבחר דווקא אותו מבין מספר עסקים דומים?
כאן המקום להדגיש את התדמית הייחודית של העסק, את הפרטים וההצעות שיגרמו ללקוח לזכור דווקא את העסק הזה מבין כולם. זהו יכול להיות כל דבר! מבצע מושך, פעילות סביב תאריכים שהלקוח מעוניין בהם, תמונות של פעילות העסק… כשמציעים ללקוח הצעה התואמת את מה שחיפש ומוסיפים מאפיינים שהוא יזכור – הוא ירצה לחוות את מה שגרמנו לו לדמיין.
נדגים על העסקים הקטנים שדיברנו עליהם: שרברב שרוצה שיגיעו אליו יחשוב איך למשוך את הלקוח העסוק והלחוץ: מספר טלפון מודגש שזמין בכל שעה, הסבר ברור לגבי היכולת שלו להגיע לבתי הלקוחות, שעות זמינות והמלצות מלקוחות מרוצים. גם תמונה, שבה הלקוח רואה את השרברב שיגיע אליו, תיחרט בזיכרון שלו ותגרום לו להרגיש שהוא מכיר את מי שיגיע.
ובוטיק השוקולד? תמונות מקוריות ומעוררות תיאבון והסברים על איכות השוקולד והכנתו יגרמו ללקוח לדמיין את החוויה. הנחות לקראת חגים או לכבוד ימי נישואין ימשכו את מי שבדיוק חיפש את הדרך לחגוג.
הציעו ללקוח את המוצר שהוא מחפש.
אז איך בונים אתר תדמית מוצלח?
קיימות פלטפורמות שונות בעלות רמות גמישות שונות. רצוי לבחור אחת שמאפשרת עדכונים בצורה נוחה ועיצוב קליל ומושך. מי שיבנה את האתר צריך להתאים בין קהל היעד שדיברנו עליו לאתר: תמונות במינון נכון, עיצוב נגיש, עדכון והוספת תוכן כדי שהאתר יקודם בתוצאות החיפוש. רצוי להפעיל במקביל נוכחות ברשתות חברתיות ותוכן מתעדכן בהתאם לשוק.
ואל תחששו – להיות עסק קטן זה לא חיסרון. לקוחות דווקא ישמחו לראות אתר אינטרנט מפותח ומושקע שמאחוריו עומד עסק קטן, אישי ואיכותי. חשבו על עצמכם ועל מה שאתם מחפשים – פעמים רבות תעדיפו עסק קטן ומשפחתי על פני חברה גדולה. הפכו את היחס האישי למודגש, את ההקפדה על הפרטים להוכחה למקצועיות, את המוצר שלכם למקורי, והדיוק ימשוך אליכם את הלקוחות הנכונים!